Patijn- We zijn er altijd voor u !

Wie zijn wij

Wij stellen ons graag aan u voor

Ons team van professionals aan het woord over ons en onze werkwijze
Patijn is een gevestigde waarde voor professionele inwonende thuiszorg in België.

Dankzij ons breed netwerk in Oost-Europa hebben wij een continue instroom van kwalitatief hoogwaardige assistentes. Om de kwaliteit van onze service te garanderen staan onze zorgmanagers garant voor een correcte opvolging en evaluatie van de diensten van onze zorgverleners.

Onze inwonende assistentes bieden zorgen op maat voor uzelf, uw partner, of ouders, zodat u, of uw ouders, langer thuis kunnen blijven en niet de stap hoeven te zetten naar een zorghuis. Hierbij zorgen wij voor betaalbare inwonende thuiszorg.

Patijn wordt geleidt vanuit ons hoofdkantoor in Gent (boven de Liberale Mutualiteit) door een team van drie vaste medewerkers en verschillende zelfstandige recruters.

Wij adviseren inzake inwonende zorgverlening in België, Luxemburg en Spanje .
Belangrijk is dat we als dienstverlener ook altijd bereikbaar zijn, wij zijn een klein team, met korte communicatielijnen , en snelle respons.

Inwonende assistentie, hoe gaan we te werk?

Patijn begeleidt u stap voor stap in de zoektocht naar een inwonende assistente, van administratie en financiële regelgeving tot en met de richtlijnen voor een eventuele aanpassingen aan uw woning.

We hebben een uitgebreide database van inwonende assistentes voornamelijk uit Oost-Europa. Op basis van één of meerdere bezoeken bij u thuis, of op ons kantoor, bepalen we samen welke zorg nodig is. Onze taak bestaat er in om de perfect match te vinden tussen de zorgvragende en de inwonende zorg.

Hierbij maken we een selectie op basis van de informatie van onze gesprekken, het zorgdossier en het selectiedossier . Daarna evalueren we de persoonlijkheid, opleiding, taal, interesses en hobby’s van de assistentes, en zoeken we naar een goede match. Deze knowhow vormt de basis van ons team met jarenlange ervaring  bij Patijn.

Indien we denken de juiste persoon te hebben gevonden stellen we u deze voor. U heeft dan de mogelijkheid om via een video call kennis te maken. Indien de voorgestelde zorgassistente voor u ok is gaan we over naar de volgende stap. Echter wanneer u niet overtuigd bent zoeken wij verder tot we de juiste kandidaat voor u hebben gevonden.

Het Intake stappenplan van Patijn: van eerste contact tot uw inwonende assistente bij u thuis.

Stap 1: eerste contact

Wij starten altijd met een eerste telefonisch contact. Op ons algemeen nummer zijn wij permanent bereikbaar tijdens de kantooruren. één van onze teamleden op het hoofdkantoor kan u verder informeren en eventuele vragen beantwoorden.
U kan ook het contactformulier van Patijn invullen waarbij wij u binnen de 24 u contacteren. Tijdens dit telefoongesprek geven wij een korte uitleg over onze werkwijze en diensten en luisteren wij wat uw verwachtingen zijn inzake inwonende zorgverlening.

Stap 2: uitleg werkwijze
Na het telefonisch contact plannen wij een eerste bezoek bij u thuis, of op ons kantoor. Gedurende dit voorstellingsbezoek stellen wij ons team, onze firma en onze werkwijze aan u voor. Voor beide partijen is het belangrijk om een klare kijk te hebben op de kosten, verantwoordelijkheden, verschillende werkwijzen, wettelijke en sociale regelingen, compensaties en contracten. Goede afspraken en duidelijke informatie zijn de basis van een goede samenwerking, hiervoor nemen we dan ook onze tijd.
Om het risico om besmettingen zoveel mogelijk te beperken bevelen wij ook aan om dit gesprek op ons hoofdkantoor te houden, we hebben een vergaderzaal waar we voldoende ruimte hebben om “social distancing” te garanderen en die we voorafgaand aan uw bezoek ook kunnen ontsmetten volgens de covid-19 richtlijnen van de overheid.

Stap 3: intake gesprek
Wanneer onze werkwijze duidelijk is plannen wij een intake gesprek. Onze zorgmanager die verantwoordelijk is voor uw regio plant een afspraak bij u thuis en heeft een 1 op 1 gesprek met de zorgvrager. Of indien dit niet kan met de aangestelde voogd. Dit intake gesprek vormt de basis voor het opstellen van het zorgdossier, en het selectiedossier.
Het zorgdossier omvat al uw wensen en noden inzake uw zorg op maat. Hier bekijken we oa wat u wensen zijn inzake ondersteuning, hulp bij het opstaan / slapengaan, voorkeuren inzake maaltijden, dagelijkse rituelen, planning van uitstappen, persoonlijke hygiëne, opvolging van medicatie, hobby’s etc.
Het selectiedossier vormt de basis van onze zoektocht naar een geschikte inwonende assistente voor u. In het selectie dossier kan u oa bepalen wat uw voorkeur is inzake: taalkeuze, ouderdom en ervaringsniveau van de assistente.

Stap 4: start selectie
Van zodra wij een duidelijk opgesteld zorgdossier en selectiedossier hebben starten onze recruiters de zoektocht naar uw inwonende zorgmedewerker. Hiervoor hebben wij verschillende lokale kantoren in dienst, oa in Nederland, Slovakije, Tsjechië, Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Spanje en Portugal.
Deze selectieprocedure duurt, afhankelijk van de complexiteit en moeilijkheidsgraad van het zorgdossier en selectiedossier, ongeveer één à vier weken. Gedurende deze periode stellen we één, twee of soms drie kandidates aan u voor dmv een profielfiche. Van zodra u op basis van deze fiche, en een online interview, akkoord bent met één van de kandidates starten wij met de loonadministratie en de planning van de reis naar België.

Stap 5: plaatsing van de inwonende zorgverleenster

Van zodra alle documenten inzake loonadministratie, verzekering en regelgeving in onder zijn plannen wij de effectieve datum waarop uw assistente de eerste dag zal starten. Wij zorgen voor de organisatie van de reis, en de praktische regeling van de eerste werkdag.
Als zorggezin, of zorgvrager dient u te zorgen dat de kamer voor de inwonende assistente klaar is op de dag van aankomst zie hiervoor: vereisten inzake accommodatie voor inwonende zorgmedewerkster.

Stap 6: Evaluatie van de zorg
Van zodra de inwonende zorgverleenster gestart is organiseren wij één of meerdere evaluatiegesprekken. Het doel van deze gesprekken is om na te gaan wat er goed loopt, en wat er minder goed loopt. Als leidraad nemen we hier in de eerste plaats het zorgdossier en passen dit aan wanneer er veranderingen zijn inzake de wensen van de zorgvrager. Het kan ook zijn dat er totaal geen click is tussen de inwonende zorgverleenster en de zorgvrager, in dit geval zorgt Patijn voor vervanging.
Het spreekt voor zich dat wij deze evaluatiegesprekken tijdens onze samenwerking op frequente basis inplannen: in functie van het zorgdossier wordt er bepaald: wat de frequentie is van deze gesprekken, wie er aanwezig is, hoe de opvolging gebeurt, etc. Dit is terug een planning op maat en is voor bijna elke case verschillend.

Wat zijn de minimum vereisten inzake de accommodatie voor uw inwonende zorgmedewerkster.
  • Een aparte kamer.

  • Internet toegang op de kamer.

  • Een bed van normale grote voor één volwassene, lakens en kussens.

  • Een kleerkast.

Waarom kiezen voor Patijn inwonende zorg 24 u op 24 u

De juiste keuze

1

Hou zelf de touwtjes in handen

U blijft thuis wonen in uw vertrouwde omgeving en bepaalt zelf uw eigen zorgplan volgens uw eigen ritme.

2

24 u op 24u assistentie op maat

Dag en nacht is er een assistente voor u aanwezig die u verzorgt en begeleidt volgens uw noden en wensen.

3

Ervaren team van professionals

Ons ervaren team van zorgverleners en zorgmanagers staat altijd voor u klaar om u met raad en daad bij te staan.

Onze zorgvragers aan het woord

Wat zeggen zij over Patijn

Mijn man en ik wonen in een randgemeente van Gent, we zijn beiden al een stuk in de 80, maar nog gezond. Dankzij onze inwonende zorgassistente hebben we nu de luxe om iemand in huis te hebben die voor ons kookt, de was doet, on s ’nachts uit bed helpt en alle zware taken in het huishouden voor ons doet. Dit is de beste oplossing voor ons, en we hopen dat we dit nog lang zo te kunnen volhouden.

Mr. en Mvr.  A.   Zwijnaarde

Mr. en Mvr. A. Zwijnaarde

80 plus

Mijn vrouw heeft al jaren een lichte vorm van dementie, dit is de laatste tijd zeer snel achteruit gegaan. Ik kon niet meer alleen instaan voor de verzorging van mijn vrouw, en ik heb dan ook beslist om ze naar een zorginstelling te brengen. Door Covid-19 zijn er echter zeer strenge regels opgelegd inzake bezoeken en uitstappen. Gezien de kosten van een zorginstelling ongeveer gelijk zijn aan de kost van een permanente inwonende verzorgster, hebben we samen met de familie besloten om mijn vrouw terug naar huis te halen met een inwonende verzorgende. Dit heeft enige aanpassingen gevergd, maar werkt nu prima.

Gerard J.  Sint Martens Latem

Gerard J. Sint Martens Latem

78 jaar

Ik heb een zwaar gehandicapte dochter die dag en nacht nood heeft aan intensieve verzorging. Als alleenstaande moeder sta ik al jarenlang in voor de dagelijkse zorg, maar dit is de laatste jaren toch moeilijker geworden. Samen met mijn sociaal assistente hebben we een PVB aangevraagd. Dankzij Patijn, en de inwonende zorg, kan mijn dochter bij mij blijven wonen en heb ik ook meer vrije tijd gekregen.

Karin S.   Liège

Karin S. Liège

37 years

Onze waarden

Onze waarden dienen als basis voor onze service, wie we zijn en wat we doen

Met zorg en toewijding streven wij naar een beter en gezonder leven voor onze zorgvragers.

Veiligheid

Veiligheid is onze eerste en belangrijkste waarde bij Patijn. Wij streven dan ook naar veiligheid op elk niveau van onze onderneming, oa inzake reizen, bewegen, werkomgeving, eten, sporten en ontspanning.

Flexibiliteit

Uw verwachtingen van vandaag inzake inwonende zorg zullen niet dezelfde zijn als uw verwachtingen inzake inwonende zorg morgen.

Discretie

Wij drukken onze zorgverleners zeer sterk op het hart dat zorg en discretie niet los van elkaar bestaan.

Eerlijkheid

Eerlijkheid duurt het langst. Wij streven naar een eerlijke en transparante communicatie, zowel naar onze zorgverleners, onze zorgvragers,  als naar de familie en andere leden van het zorgteam.